Z. Miliša: Fatalisti, hedonisti i apatija

[ad_1]

U nihilističkoj filozofiji ljudsko postojanje nema smisla, a u moralnom nihilizmu i hedonizmu čak i seksualne perverzije tretiraju se kao važan aspekt slobode. Kod fatalista sve je predodređeno pa zato nema smisla ništa poduzimati. Vjeruju samo u sudbinu. Ako vjerujemo da je sve predodređeno, onda se prepuštamo stihiji života. Upravo to je odrednica fatalista. “Sudbina ima vlast samo nad onima koji o njoj ovise.” (Pavao Brajša u knjizi Abeceda demokratskog ponašanja)

Egzistencijalni nihilizam nalazimo u djelima F. Nietzschea, A. Camusa ili J. P. Sartrea. Oni su gotovo proročanski vidjeli današnjicu u kojoj je zavladala masovna apatija. Tako Jean-Paul Sartre u djelu Mučnina opisuje besmisleno postojanje. S tom spoznajom stvara se osjećaj mučnine i/ili apatije. Znatno kasnije od njihova stvaralačkog opusa Susan Neiman u knjizi Why Grow Up? objašnjava kada i kako današnja civi­lizacija sugerira odustajanje od života. “Mladima se govori da ih čeka samo gori život, a odraslima kako je sve najbolje nepovratno izgubljeno.” Po toj se matrici, zaključuje ona, “širi nihilistički pogled na svijet”, gdje ljudsko postojanje nema smisla.

Fatalisti preferiraju šutnju, a ona je svojevrsna predaja pred životnim izazovima. Fatalistima ništa nije vrijedno aktivizma, a hedonisti su samo u potragama za novim užitcima, ali na kraju svog života izgube volju za životom.

Što povezuje fataliste i hedoniste?

Fatalistima je zlo vječno i u ničemu nema dobroga. Fatalistima ništa nije vrijedno aktivizma, a hedonisti su samo u potragama za novim užitcima, ali na kraju svog života izgube volju za životom.

Kod fatalista i hedonista ne postoji ideja zajedništva. Ne vjeruju u ideale, a povezuje ih bezbožnost. Postoji samo umjedna “religija” – hedonistički narcizam. Ekstremni subjektivizam sugerira „Budi svoj!“ Izvan “utvrda” materijalizma, sebičnosti i isključivosti nemaju nikakvih etičkih dvojbi. Moralnost ne postoji ili se ignorira.

Fataliste i hedoniste povezuje ateizam i/ili nihilizam, čije su posljedice relativiziranje smisla života, odgoja, vjere, rada… Fatalisti ne vjeruju u odgoj jer je sve unaprijed određeno, a hedonistima je osobno zadovoljstvo važnije od bilo kakve brige za drugoga. U ljudskom razvoju pesimizam koji šire fatalisti je opasan jer širi osjećaj bespomoćnosti i nebrige za druge.

S druge strane, ljenčarenje i razbibriga potiru volju za radnim angažmanom. Odatle njihova nepoduzetnost i nezainteresiranost za društveni angažman. Zato vlč. Zlatko Sudac upozorava: „Sve što se danas oko nas događa stvara od nas promatrače života. Izgleda da mnogi život samo odrađuju.“

Fatalisti su uvjereni da je sve predodređeno, a beznađe trajno stanje. Fatalisti su vječiti pesimisti. Smatraju da žive u ljudskom zvjerinjaku, dok se kod hedonista život pretvara u grozničavu potragu za novim užicima. Za njih ne postoji zajednički cilj i sve je prepušteno stihiji i/ili individualnim stavovima i željama. Hedonistima je ugoda jedina svrha. Kod fatalista i hedonista favorizira se ekstremni subjektivizam, sebičnost, ravnodušje za patnje drugih, dokoličarenje, besmisao i društvena pasivnost. Fatalisti i hedonisti i sami priznaju da imaju isprazne živote. Jedni i drugi boje se boli i patnje te će radije riskirati prijevremeni odlazak nego borbu.

U nihilističkoj filozofiji ljudsko postojanje nema smisla, pa njeni promotori razmišljaju: “Ionako ću umrijeti, ne vidim razloga za nadu u patnji.” Ne vide smisla u društvenom angažmanu, a osobito ne u borbi s bolestima. Odatle porivi za (auto)destrukcijom.

Moralni nihilizam prikazuje čak i seksualne perverzije kao sastavni dio slobode. Autobiografski roman Seksualni život Katherine Millet, francuske „književnice“, postao je svjetska uspješnica. U njemu autorica otkriva svoje mazohističke sklonosti, orgijanja i pozamašno “kolekcionarstvo” (s tri tisuće) frajera. U romanu ustvrđuje: “Kako sam bila savršeno crnodostupna, nisam utvrdila nikakav ideal koji trebam dostići, okarakterizirana sam kao osoba koja ne poznaje zabrane”. Poručuje da je sputavanje izvorište svih zala.

Izraz “escort dama“ (izvorno, počasna pratnja) “udomaćio” se kao šifra za “otmjenije” prostitutke. Njihova dobna granica sve je niža. Iskustva pokazuju da su mladi s istaknutim promiskuitetnim ponašanjem ovisnici o alkoholu i/ili (sintetičkim) drogama. Kada uđu u taj začarani krug postaju indiferentni prema životu i ljudima. Život im se pretvara u pakao.

Nove generacije fatalista i hedonista pate od pretjerane komocije. Radikalni moralni relativizam, “subjektivizam i nihilizam jesu uvod u razaranje društva” (Đuro Šušnjić u knjizi Teorije kultura). U radikalnom moralnom relativizmu sve se podređuje ugodama. Fatalisti i hedonisti potvrđuju da je depresija vodeća bolest današnjice. Tome su pridonijeli “ljudi sipe” – fatalisti koji stalno šire negativne vibracije te ekstremni hedonisti u suludom traganju i utrci za (još većim) užicima. Takva grozničava potraga redovito odvodi u depresivna stanja. Hedonisti u vrtlogu novih izazova, padaju u teška depresivna stanja, ne vidjevši izlaz iz začaranog kruga. Svaki razuzdani hedonizam završava u teškim mukama i na kraju njima, kao i fatalistima, sve postaje isprazno.

Kod fatalista i hedonista ne postoje nikakve moralne stege. “Nije za čovjeka sramota podleći boli, ali jest podleći ugodi.” (W. Glasser)

I dosada je sastavni dio fatalizma, ali i put k ovisnosti

S dosadom čovjek osjeća “ništavilo, izgubljenost, ovisnost, nemoć i prazninu” (Pascal u Mislima).

U Splitu sam svojevremeno pronašao grafit “Nisam u krizi, ali mi je dosadno”, naknadno doznavši da ga je napisao mladić koji je kasnije postao heroinski ovisnik. Danski filozof S. Kierkegaard upozorava da je dosada “korijen svih zala”. Ovdje vrijedi spomenuti poučnu englesku poslovicu: “Onoga tko radi, kuša samo jedan đavao, a lijenčinu tisuću”.

U Dalmaciji postoji termin “fjaka”, koju vidim kao novu poveznicu hedonizma, lijenosti i fatalizma. Fjaku je Joško Cvitanović opisao kao stanje “potpune obamrlosti tijela i duha s potencijalnom voljom za ništa”. E. Fromm je lijenostkonstatirao da je “čovjek jedino živo biće koje se dosađuje”, a J. E. Bušić u romanu Ljubavnici i luđaci tomu je dodala kako ništa nije tako “nepodnošljivo kao dosada”.

Sve ovisnosti kratkotrajna su ugoda i dugoročno mučenje, a kod težih oblika ovisnosti to je put bez povratka. Jedna od brojnih ovisnica s kojima sam razgovarao na jednom projektu koji sam vodio, rekla mi je: “Spavala sam za novac s nepoznatim muškarcima, gadila se sebi, ali potreba za drogom bila je jača. Tonući u pakao droge, moralne vrijednosti više nisu postojale. Počela sam i krasti što se moglo unovčiti da bih podmirila svoju potrebu za drogom. Nisam vidjela izlaza. Krize su bile sve češće i bolnije. Droga mi je bila potrebna poput zraka da preživim dan. Svijet mi se pretvorio u pakao”. Norman Cousins upozorava: “Najveći gubitak u životu jest ono što umire u nama dok živimo”.

Zaključno: I kod fatalista i ekstremnih hedonista ovozemaljski život pretvara se u puko preživljavanje ili pakao. Međutim, bilo bi licemjerno njima predbacivati da samo oni ne vide smisao života jer su apatija i kriza smisla života postale masovne pojave.

prof. dr. sc. Zlatko Miliša



[ad_2]

Source link

Written by Domovina News

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Poezija nedjeljom (63.) – Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća

Milka Dadić